Misteri Tutankhamun akan didedah

Misteri Tutankhamun akan didedah

Misteri Tutankhamun akan didedah

KAHERAH – Hasil ujian asid deoxyribonucleic (DNA) diambil daripada mumia yang dipercayai Firaun Tutankhamun akan diumumkan pada 17 Februari ini, kata Ketua Antikuiti Mesir, Zahi Hawass kelmarin.

Makam firaun itu yang meninggal dunia lebih 3,000 tahun itu ditemui oleh ahli-ahli arkeologi British di Lembah Raja-Raja pada 1922.

Pada Ogos 2008, pihak berkuasa antikuiti itu menyatakan sampel DNA telah diambil daripada mumia Tutankhamun bagi menentukan sama ada firaun tersebut bapa kepada dua janin yang ditemui di dalam makamnya.

Tutankhamun menjadi firaun semasa berumur sembilan tahun dan punca kematiannya menjadi pertikaian ahli-ahli sejarah dengan sebahagian mereka menyatakan dia meninggal dunia disebabkan kecederaan pada satu kakinya.

Namun, beberapa ahli sejarah menyatakan dia dibunuh.

Teori yang mendakwa Tutankhamun dibunuh diperkukuhkan dengan fakta bahawa dia merupakan pemerintah terakhir daripada dinastinya.

Tutankhamun menjadi terkenal kerana penemuan harta karun di dalam makamnya termasuk topeng muka emas seberat 11 kilogram.

raja Tutankhamun, Tutankhamun, firaun Tutankhamun, Tutankhamun harta, makam Tutankhamun,Tutankhamun artefak, makam Tutankhamun, Tutankhamun sarkofagus, Tutankhamun pemakaman, mumi Tutankhamun, Tutankhamun pemerintahan, Tutankhamun peti mati, kingtutone Tutankhamun,penemuan Tutankhamun, kusir Tutankhamun, Tutankhamun harta, Tutankhamun 1922, makam Tutankhamun, kematian Tutankhamun, kutukan Tutankhamun, raja Tutankhamun, Tutankhamun masker,Fir’aun Tutankhamun, Tutankhamun pameran, Tutankhamun piramida, mesir Tutankhamun, egyptian Tutankhamun, Tutankhamun agama, wajah Tutankhamun, kematian Tutankhamun masker, Tutankhamun ruang pemakaman, Tutankhamun ditemukan, tut raja Tutankhamun, Tutankhamun geografis nasional,Tutankhamun ditemukan, Tutankhamun tumb, Tutankhamun takhta, howard kusir Tutankhamun,